Bemiddelen bij burenconflicten? Iets voor jou?

In iedere straat of wijk komt weleens een burenruzie voor, ook in onze gemeente. Bijvoorbeeld wegens geluidsoverlast, huisdieren, de tuin of een verschil in dagindeling. Als buren hier onderling niet uitkomen, kunnen zij hiervoor gratis buurtbemiddeling inschakelen. Dit zijn vrijwilligers van de Bemiddelingskamer.

De Bemiddelingskamer is op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die zich willen inzetten voor een prettige, leefbare gemeente.

Functieomschrijving

Bemiddelaars zijn getraind om tussen buren te bemiddelen bij het conflict. Zij luisteren naar het verhaal van beide buren, zijn neutraal, geven geen oordeel en kunnen omgaan met emoties en weerstand. Door buren met elkaar in gesprek te brengen en begrip te creëren voor elkaars standpunt ontstaat er ruimte om samen opzoek te gaan naar duurzame oplossingen.

Er zijn geen speciale opleidingseisen. Het is belangrijk dat je geïnteresseerd bent in de medemens en beschikt over goede sociale vaardigheden. Je kunt onbevooroordeeld luisteren, bent onpartijdig in een conflict kunt blijven, kunt doorvragen en goed samenvatten.

Je bent gedurende 1,5 tot 2 jaar beschikbaar, je neemt deel aan de jaarlijkse trainingen en bijeenkomsten. Je bent  flexibel inzetbaar en beschikt over eigen vervoer.

Wat krijg je ervoor terug?

De Bemiddelingskamer biedt je een enthousiast team van bemiddelaars in een professionele werksfeer. Je krijgt een gratis basistraining van 3 dagen, jaarlijkse verdiepingstrainingen, intervisiebijeenkomsten en tegemoetkoming in de onkosten. En veel voldoening van jouw werk.