Subsidieregeling voor sport- en welzijnsaccommodaties is vanaf nu mogelijk!

Beste bestuursleden,

Wij hebben mooi nieuws voor de verenigingen, stichtingen en andere organisaties in onze gemeente. Sinds 1 juni kan de investerings- en onderhoudssubsidie aangevraagd worden.

Zoals jullie wellicht weten, heeft gemeente Medemblik sinds maart 2024 een nieuw Lange Termijn Accommodatiebeleid (LTA). Het LTA is erop gericht om zoveel mogelijk maatschappelijke voorzieningen te behouden en te ontwikkelen. Samen met de gemeenschap zet de gemeente zich in om de activiteiten in de kernen te ondersteunen en de leefbaarheid te versterken. Om organisaties en verenigingen te helpen, is er nu een subsidie beschikbaar voor sport- en welzijnsaccommodaties.

Subsidieaanvraag voor sport- en welzijnsaccommodaties mogelijk
Sinds 1 juni kunnen eigenaren van sport- en welzijnsaccommodaties in gemeente Medemblik een investerings- en onderhoudssubsidie aanvragen. Deze subsidie is een belangrijk onderdeel van het Lange Termijn Accommodatiebeleid (LTA) dat op 14 maart 2024 is vastgesteld door de gemeenteraad.

Organisaties en verenigingen kunnen 40% subsidie aanvragen voor investeringen in hun accommodatie. Ook kunnen zij de gemeente vragen om garant te staan voor een lening van 30%. Aanvragers moeten zelf ook minimaal 30% bijdragen. Investeringen vanaf 7.500 tot 250.000 euro komen in aanmerking. Deze subsidie kan maximaal eens per vijf jaar worden toegewezen per organisatie. Er is een subsidieplafond, wat wil zeggen dat er een maximaal bedrag per jaar beschikbaar is. Voor dit jaar kan de subsidie tot 1 september worden aangevraagd. Vanaf 2025 kan dat jaarlijks tot 1 februari.

Aanvragen voor de subsidie voor 2024 kunnen tot 1 september 2024 worden ingediend via https://www.medemblik.nl/accommodatiesubsidie

Voorbereiden op de aanvraag

Het kan verstandig zijn om de aanvraag met jullie contactpersoon voor te bespreken. Voor sportaccommodaties is dat Gerald.Broedersz@medemblik.nl, voor jeugdgebouwen Alwine.Ott@medemblik.nl en voor de overige accommodaties Monique.Burger@medemblik.nl. Hij of zij kan meedenken en een extra toelichting geven indien nodig.

Heeft u vragen, aarzel dan niet om contact op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Robert-Jan van Groen